+420 602 284 221
petrjankren@gmail.com
0
Login
[miniorange_social_login]

Login with your site account

Lost your password?

Petr Jan Křen Petr Jan Křen
  • Úvod
  • O mně
  • Mé služby
  • Události
  • Webináře
  • Blog
  • Kontakty
  • Úvod
  • O mně
  • Mé služby
  • Události
  • Webináře
  • Blog
  • Kontakty
  • Home
  • Blog
  • 6 tipů pro lídry aneb co mě naučila krize v letech 2008-2009? 2.část

Blog

20 Bře

6 tipů pro lídry aneb co mě naučila krize v letech 2008-2009? 2.část

  • By Petr Jan Křen
  • In Blog

Jak jsem už psal v předchozím článku, období let 2008 až 2009 byl pro mě a pro celý tým nárazem do zdi. Po několika letech růstu, úspěchů, aplikování nových metod práce s klienty i v rámci týmu, jsme byli konfrontováni se situací, kterou jsme ještě neznali. I celá tehdejší společnost si několik let po sobě užívala období stability a růstu.

V každé náročné situaci se teprve ukáže, jak skutečně silní uvnitř jsme. Jak dokážeme reagovat na nové, neznámé situace. Zda dovedeme kriticky přemýšlet o informacích, které máme k dispozici. Zda přejímáme názory jiných, nebo zda si tvoříme vlastní. Zda převezmeme za své chování zodpovědnost nebo budeme čekat, až se o “to” a o nás postará někdo jiný.

Krize roku 2008 mi dala ve vztahu k mým týmům a spolupracovníkům několik klíčových zkušeností, o kterých bych se chtěl s vámi podělit.

Pokud jste majitel firmy nebo vedete tým, pak je zapotřebí si uvědomit několik faktů.

  1. to, že vy vidíte věci s nadhledem a jste v klidu, ještě neznamená, že to takto mají i vaši lidé
  2. to, že se tváří před ostatními i před vámi, že jsou v pohodě, neznamená, že jsou skutečně v pohodě
  3. váš tým je váš hlavní kapitál, proto vyžaduje pozornost a fokus nejen v dobách, kdy vám vydělává, ale i v dobách, kdy hrozí propady
  4. vy a váš postoj k celé situaci určuje, jaké postoje a pohledy budou mít vaši kolegové
  5. je třeba být autentický a uchopitelný, dávat falešné naděje a neúplné informace je cesta do pekla

To se vše lehce řekne, že? Ale jak tedy postupovat?

Zde několik tipů, jak se s tím co nejlépe vypořádat.

1. VYJASNĚTĚ SI VLASTNÍ SITUACI

Jako leader musíte jít příkladem. Ujasněte si stav, ve kterém díky aktuální situaci, vaše podnikání je. Rovněž si ujasněte, kde a jak se nacházíte ve vašem osobním životě. Zaměřte se na minimalizaci ztrát, upravte vlastní cash-flow, udělejte si přehled o tom, jaké příjmy vám nadále poplynou. Sepište si tzv. zbytné výdaje a náklady, tj. to, co byste v případě potřeby mohli odstřihnout.  Udělejte všechna nutná opatření, tak abyste se co nejvíce dostali vy sami do stavu klidu.

Jste podnikatelé, tak přijměte novou situaci jako výzvu. Výzvu opět aktivovat váš vnitřní oheň, vášeň hledat řešení v nesnadných situacích. Je to přece to, co vás dostalo, tam kde jste?! Prostě zachovejte chladnou hlavu, vyhrňte si rukávy a pojďte do toho!

2. KOMUNIKUJTE

Ukazovat se ve světle reflektorů, když se daří, umí každý. Ale teprve těžké časy ukáží, jaký leader skutečně jste. Nestrkejte hlavu do písku. Mluvte se všemi klíčovými lidmi z vaše týmu. Co nejdříve. Zjistěte, jak se cítí, co prožívají. V každé náročné době řeší každý nejprve své osobní věci. Zjistěte, z čeho případně mají vaši kolegové největší obavy. Vyslechněte, nebagatelizujte, nezlehčujte. Každý prožíváme stejné situace úplně jinak. Dejte najevo pochopení, současně podpořte jejich morálku a v prvé řadě doporučte kroky z bodu číslo 1., které jste si udělali pro sebe. Připomeňte jim jejich vlastní sílu, co všechno ve svém životě již dokázali zvládnout. Připomeňte sílu, kterou společně čerpáte z týmu a vzájemné spolupráce. Nenechte vlastní lidi zalezlé v jejich ulitách!

3. UKAŽTE SMĚR

Teď je čas na to, připomenout si, jaké hodnoty ve vaší firmě či týmu žijete. Jaké firemní poslání máte, tj. v čem je váš přínos pro druhé. A také čas na to, pripomenout si, kam celkově ve vašem životě a podnikání jdete. Čas krize je přesně ten čas, kdy se ukáže na čem máte vaše podnikání postavené. Zda to má nějakou hloubku, či spíše jedete na povrchu. Zda vaše podnikání ustojí otřesy či nikoliv.

Ukažte vašim lidem směr, kterým se v nejbližší době vydáte. Možná je trochu odlišný od původní vize, ale to teď neřešte. Je třeba reagovat na nově vzniklou situaci. Komunikujte kroky, které je třeba v rámci vaší firmy udělat. Buďte autentičtí, dejte najevo, že i pro vás je to nová situace, ale že jste přesvědčeni, že společně to zvládnete.

4. KLIENTI NA PRVNÍM MÍSTĚ

Po vaší firmě a vašich lidech jsou dalším hlavním kapitálem vaši klienti. Klienti, kterým jste slíbili, že se o ně postaráte dlouhodobě.  A to znamená nejen v dobách prosperity, ale i v dobách náročnějších. Ujasněte, jaké obavy mohou vaši klienti aktuálně mít. K jakým krokům by to mohlo vést, pokud by neuváženě a bez konzultací s vámi začali rušit produkty či služby, které jste s ním na základě jeho přání a plánů uzavřeli. Je třeba si definovat, jakým způsobem budete komunikovat s klienty. Ale hlavně je třeba s nimi mluvit co nejdříve, abyste zjistili, co vlastně klienti řeší a minimálně jste je ujistili, že jste zde pro ně. NEPŘEDPOKLÁDEJTE, že když něco budou potřebovat, že sami zavolají!  (V dalším článku si řekneme konrétní kroky pro komunikaci s klienty – hlavně pro finanční poradce, ale i další podnikatelé ve službách si v tom najdou svoje). Uvědomte si, že právě nyní nastává období, které bude určovat hloubku vztahu s vašimi klienty. Ukáže se, zda jste jejich skutečnými partnery nebo pouze jste proběhli jejich životem.

5. VZDĚLÁVEJTE SE A VZDĚLÁVEJTE

Nové situace nás nutí učit se nové věci, využijte proto toto období pro váš osobní růst i růst vašich lidí. Již nyní přemýšlejte o dalších krocích, o tom, jaký bude svět až přejdou největší omezení pro vaše podnikání. V čem to bude asi jiné než před krizí. Jak budou asi přemýšlet vaši potencionální klienti? Jak se může změnit jejich uvažování a chování? Jak se asi změní trh práce? Co budou chtít lidé, kteří by připadali jako vhodní kandidáti na spolupráci s vámi? Sledujte a studujte dostupné studie o vývoji ekonomiky, o vývoji pracovního trhu, hledejte v tom příležitosti, ne problémy. Vzdělávejte sebe a svůj tým nejen odborně (teď hodně důležité), ale i obchodně a podnikatelsky (důležité kvůli blízké budoucnosti). Čtěte knížky, články, poslouchejte podcasty, sleujte YouTube – tam všude najdete podněty, jak být lepší.

6. ROZDÍLY SE BUDOU MAZAT

Každá nová situace nás nutí vydat se sebe to nejlepší. I když je to občas bolestivé a na začátku třeba i nedobrovolné. Ale uvědomme si tu obrovskou příležitost k našemu růstu. Růstu našich kvalit, růstu naší sebe-hodnoty, našeho sebe-vědomí. Díky tomu, že to prostě zvládneme! Nebude to snadné, ale to je na tom to skvělé! Kdyby to bylo snadné, tak to zvládne každý a to by vás netěšilo.

A k tomu je dobré si uvědomit jednu věc. Je úplně jedno, z jaké společnosti jste, koho zastupujete, kolik lidí v týmu máte, na jaké bázi s klienty  V rámci konkurečního boje na podobném trhu (ať jste třeba finanční poradci, realitní makléři či poradci v oblasti komodit) se totiž v době krize ukazuje to, co definuje VÝJIMEČNOST každého týmu či firmy. Tou není nabídka služeb či produktů (které jsou buď stejné nebo podobné), ale je jí KVALITA LIDSKÉHO POTENCIÁLU vašeho týmu. To je to, co rozhoduje. Pouze kvalita lidí, jejich schopnosti, přístup, ochota přizpůsobit se nově vzniklým podmínkám na trhu, odvaha jít s vlastní kůží na trh, ustát otřesy a být platným členem týmu, to je to oč tu běží!

Většinu výše uvedených kroků jsme i my v mém týmu v minulosti aplikovali, ale některé jsme podcenili. Tak vám přeji, aby vám mé výše uvedené tipy pomohly nastávající situaci zvladnout co nejlépe! A v dalším článku se podíváme na to, jak konkrétně komunikovat a pracovat v této době s klienty.

  • Share:
Petr Jan Křen

You may also like

Co mě naučila krize v letech 2008 a 2009? 1.část

  • 17. 3. 2020
  • by Petr Jan Křen
  • in Blog
Na trhu finančního poradenství se pohybuji od roku 1993, z toho 20 let bylo aktivně jako poradce a teamleader....
Poslání jako motor i magnet našeho podnikání
12. 3. 2020
Protiklady se ani v byznysu nepřitahují
11. 3. 2020
Novoroční přání 2020 trochu jinak…
31. 12. 2019

Rubriky

  • Blog
  • Nezařazené
  • Videa

Poslední příspěvky

10 tipů pro úspěšnou komunikaci s klienty v době nadcházející krize
25Bře,2020
6 tipů pro lídry aneb co mě naučila krize v letech 2008-2009? 2.část
20Bře,2020
Co mě naučila krize v letech 2008 a 2009? 1.část
17Bře,2020

Kontakty

+420 602 284 221

petrjankren@gmail.com

WorkLounge Diamant
Václavské nám. 841/3, 110 00 Nové Město

Menu

  • O mně
  • Řekli o mně
  • Blog

Sociální sítě

  • Facebook
  • Linkedin

Newsletters

Chcete být v obraze? Slibuji, že nebudu zasílat spamy.

[mc4wp_form id="3101"]

Coaching Wordpress Theme by ThimPress. Powered by WordPress.

  • Úvod
  • Kontakt
Tento web používá cookies k vylepšení našich služeb. Budeme předpokládat, že jste s tím v pořádku, ale můžete se odhlásit, pokud si budete přát. Cookie settingsSouhlasím
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Nezbytné
Vždy povoleno

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Není nutné

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.