+420 602 284 221
petrjankren@gmail.com
0
Login
[miniorange_social_login]

Login with your site account

Lost your password?

Petr Jan Křen Petr Jan Křen
  • Úvod
  • O mně
  • Mé služby
  • Události
  • Webináře
  • Blog
  • Kontakty
  • Úvod
  • O mně
  • Mé služby
  • Události
  • Webináře
  • Blog
  • Kontakty
  • Home
  • Blog
  • Co mě naučila krize v letech 2008 a 2009? 1.část

Blog

17 Bře

Co mě naučila krize v letech 2008 a 2009? 1.část

  • By Petr Jan Křen
  • In Blog

Na trhu finančního poradenství se pohybuji od roku 1993, z toho 20 let bylo aktivně jako poradce a teamleader. V letech 2007 jsem byl na vrcholu mých podnikatelských úspěchů, byl jsem již několik let zemský ředitel, vedl jsem a rozvíjel stovky spolupracovníků. V té době jsem rovněž povýšil svého prvního spolupracovníka do pozice zemský ředitel.

Vše se nám dařilo, obraty rostly, ńeustále jsme se vzdělávali, jako první na poli finančního poradenství v ČR jsme v té době zavedli pro naše klienty jako standard koncept reálného finančního plánu včetně analýzy nákladů a příjmů. 2 roky před tím jsme si platili externího mentora ze švýcarské privátní banky, se kterým absolvovalo cca 60 mých klíčových manažerů dvouletý vzdělávací program, jehož náplní byly právě principy privátního bankovnictví a standardy finančního plánování ve vyspělé Evropě.

Mí lidé si postupně plnili svoje sny, většina z nich velmi dobře vydělávala. Sám jsem na tom byl podobně, mé rezervy se hezky navyšovaly, sny se plnily. Vše se prostě ubíralo tím správným směrem.

V této době byly naším klíčovým partnerem v oblasti investic společnosti Pioneer Investments (dnes Amundi) a Conseq. Začátkem roku 2008 na odborných seminářích těchto společností se začaly objevovat zprávy o potenciální možnosti pádu akciových trhů z důvodu nestability amerického finančního trhu. V té době jsme neměli moc jiných zdrojů informací oproti dnešku a nikdo z nás si nedovedl představit, co to může znamenat. Nikdo jsme to totiž nezažili na vlastní kůži. Tehdy zmiňovali krizi roku 1987, která byla pro nás velmi vzdálená a neuchopitelná.

První šok jsem paradoxně prožil na vlastní kůži já jako klient. V roce 2006 jsem totiž slavnostně podepsal s tehdejším ředitelem Pioneeru panem Romanem Pospíšilem investici ve výši 1.500.000,- Kč do jejich tehdejšího nového produktu, kterým byl strukturovaný dluhopis s garancí 4,5% p.a. a který měl sloužit jako konzervativní složka mého portfolia.

Víte, která banka v USA byla první a jediná, kterou tehdy nechali padnout? A tušíte, kdo byl emitentem dluhopisu, který jsem tehdy měl? Bingo! Ano, Lehman Brothers! 15.9.2008 krach této banky spustil dominový efekt, který měl globální dopad na celý svět. Něco, co jsme si ani my, ani naši klienti nedovedli představit.

Tehdy jsem si na vlastní kůži vyzkoušel to, co jsem mým klientům vysvětloval, že se nikdy nemůže stát. Že když budou investovat, tak maximálně může dojít k poklesům a pokud vydrží se svým investičním horizontem, tak bude vše v čase dobré. A že je dobré naopak v době poklesů postupně přikupovat a navyšovat svoje pozice v investicích. Když je to přeci levné, tak se vyplatí dokoupit! Ano, je to stará investorská pravda, ovšem tehdy jsem si uvědomil, že většina našich klientů a vlastně ani celá řada poradců nejsou na podobnou situaci připraveni. Protože do té doby se nám všem dobře dařilo a nikdo neměl podobnou zkušenost. A v tom dnes vidím velkou paralelu naší doby.

Poslední roky se nám jako celé lidské společnosti velmi dařilo. Ekonomický růst a růst akciových trhů, který trval roky, blahobyt, vysoké průměrné příjmy. Vysoký životní standard, ať již klientů nebo finančních poradců. Vše bylo do nedávna samozřejmé a chtěli jsme stále více. Oblast investování byla paradoxně dost zdeformovaná, neboť pokuď chtěl klient nadinflační výnosy, musel volit v rizikovějších aktivech, které se paradoxně začaly doporučovat do porfolií klientů jako standardní produkty. S finančními poradci to má podobnou paralelu jako v naší době. Kdo z těch, kteří dnes radí a doporučují klientům, kam investovat, zažili předchozí krizi na vlastní kůži? Kdo si vzpomene, co propad trhů o 50% a více reálně způsobil? Nejen v dopadu na ekonomickou situaci rodin klientů, ale i na jejich psychiku. A co teprve, co to udělalo s celou generací tehdejších finančních poradců, kteří si museli od svých klientů vyslechnout nadávky nejhrubšího zrna?

Nechci malovat čerta na zeď, ale obávám se, že v dnešní situaci, kdy pád trhů je způsoben panikou a opatřeními danými reálným ohrožením našeho zdraví či zdraví našich nejbližších, mohou čekat klienty, poradce, teamleadery i majitele poradenských společností krušné časy. Proto jsem se rozhodl dát k dispozici aktuálně zdarma mé know-how a zkušenosti, jak nadcházející situaci co nejlépe zvládnout. Mé zkušenosti dané tím, co jsme v té době dělali, co nám pomohlo, a co jsme naopak podcenili. A k tomu přidám pohledy dané životním náhledem aktuálně sedmačtyřicetiletého podnikatele a byznys mentora a kouče.

Každý den sem přidám jeden článek s konkrétními tipy a doporučeními. Zaměříme se nejprve na to, jak komunikovat ve vaší firmě nebo vašem týmu, co musíte zajistit, aby dopady byly co nejmenší. A když budete mít podchycený váš tým, tak se vrhneme na klienty. A nebojte, to hlavní se dozvíte v tomto týdnu. 🙂

PS: Pokud vás zajímá, co moje “slavná” a “konzervativní” investice do dluhopisu Lehman Brothers, tak jsem v řadě klientů z celého světa, kterým jsou postupně vypláceny ještě i dnes malé částky, které mají uspokojit náš nárok. Nárok, který je odhadován maximálně do výše cca 30% a na kterém v současné době už skoro jsme. Každý z nás se v životě učíme. A pokud investujete, tak vaše “školné” může být dost vysoké. Třeba i v milionových částkách. O to více si danou lekci zapamatujete…

  • Share:
Petr Jan Křen

You may also like

6 tipů pro lídry aneb co mě naučila krize v letech 2008-2009? 2.část

  • 20. 3. 2020
  • by Petr Jan Křen
  • in Blog
Jak jsem už psal v předchozím článku, období let 2008 až 2009 byl pro mě a pro celý tým...
Poslání jako motor i magnet našeho podnikání
12. 3. 2020
Protiklady se ani v byznysu nepřitahují
11. 3. 2020
Novoroční přání 2020 trochu jinak…
31. 12. 2019

Rubriky

  • Blog
  • Nezařazené
  • Videa

Poslední příspěvky

10 tipů pro úspěšnou komunikaci s klienty v době nadcházející krize
25Bře,2020
6 tipů pro lídry aneb co mě naučila krize v letech 2008-2009? 2.část
20Bře,2020
Co mě naučila krize v letech 2008 a 2009? 1.část
17Bře,2020

Kontakty

+420 602 284 221

petrjankren@gmail.com

WorkLounge Diamant
Václavské nám. 841/3, 110 00 Nové Město

Menu

  • O mně
  • Řekli o mně
  • Blog

Sociální sítě

  • Facebook
  • Linkedin

Newsletters

Chcete být v obraze? Slibuji, že nebudu zasílat spamy.

[mc4wp_form id="3101"]

Coaching Wordpress Theme by ThimPress. Powered by WordPress.

  • Úvod
  • Kontakt
Tento web používá cookies k vylepšení našich služeb. Budeme předpokládat, že jste s tím v pořádku, ale můžete se odhlásit, pokud si budete přát. Cookie settingsSouhlasím
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Nezbytné
Vždy povoleno

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Není nutné

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.